Yoga v 1.0

Yoga voor beginners – 10 onmisbare tips

Yoga heeft veel verschillende kanten en de kans is groot dat je bij Yoga al snel denkt aan de fysieke kant van Yoga met Asanas (Yogahoudingen).

Wanneer je interesse hebt om met asanas aan de slag te gaan, is het ontzettend belangrijk om op een goede manier te starten.

De beginfase bij Yoga is namelijk ontzettend belangrijk en bepaalt voor de meeste mensen of ze Yoga wel of geen echte kans zullen geven.

In de video hieronder deel ik daarom graag 10 onmisbare tips met je zodat je goed weet wat je van Yoga en je practice kunt verwachten 🙂

Tip 1: Wees open minded

Wanneer je met Yoga begint, zul je soms dingen tegenkomen waar je niet aan gewend bent. Ik weet zelf bijvoorbeeld nog goed dat ik het een beetje onwennig vond toen ik voor het eerst in een groep Ohm chantte.

Probeer hierover niet te oordelen maar stel je echt open voor wat Yoga je te bieden heeft.

Tip 2: Focus op je eigen practice

Zeker in het begin wanneer we erg onzeker zijn over onze practice, hebben we vaak de neiging om veel af te kijken bij andere Yogi’s om ons heen.

Hier is niks mis mee maar probeer net als bij tip 1 om niet te oordelen. Vergelijk je practice dus niet met die van een ander maar focus je in plaats daarvan op wat de practice met jou doet.

Tip 3: Focus op de ademhaling

Probeer zeker bij uitdagende houdingen je aandacht te verplaatsen naar het gebruik van de ademhaling.

Wanneer je niet volledig ademt in een houding ben je namelijk bezig met een workout en kun je je niet richten op de diepere laag dan de fysieke laag van de houding.

Door de beweging en ademhaling in een lijn te brengen haal je meer uit je asana’s en je practice.

Tip 4: Drink water met mate

Drink water tijdens je practice, maar doe dit met mate. Tijdens je practice ben je namelijk bezig met een ‘vuurtje in jezelf aanwakkeren’ en water ‘blust’ dit vuurtje. Houd het dus bij een klein slokje af en toe.

Tip 5: Zet een intentie

Zet een intentie voor jezelf door je af te vragen waarom je practiced en wat je doel precies is.

Waarom stap je de mat op? Welke redenen heb je hier precies voor? Hierdoor vind je meer regelmaat en motivatie voor je practice waardoor je de kracht vindt om te blijven practicen.

Tip 6: Practice regelmatig

Oefen met regelmaat. Door regelmatig te practicen raakt je lichaam namelijk gewend aan de asana’s.

Je bent hierdoor steeds meer bezig met het vinden van diepgang in je practice en kunt gemakkelijker de lichamelijke uitdaging overwinnen.

Tip 7: Accepteer dat Yoga hard werken is

Yoga is niet alleen ontspannen en vraagt om het verkennen van de grenzen van je comfortzone. Accepteer dit en zoek de uitdaging op tijdens je practice om echt te groeien.

Tip 8: Doe dat wat je doet goed

In je practice is het belangrijker waarom je iets doet dan hoe je het precies doet. Wees dus kritisch naar jezelf en je practice en stel jezelf de vraag waarom je iets precies doet. Richt je daarbij op de intentie achter je practice.

Tip 9: gebruik hulpmiddelen

Het gebruik van hulpmiddelen is bijna onmisbaar om aan te sluiten op de restricties in je lichaam. Wees dus niet bang om hulpmiddelen in je practice te gebruiken.

Je haalt hierdoor niet alleen meer uit je practice, ook verklein je de kans op blessures enorm!

Tip 10: Sluit altijd af met een meditatie

Als je het mij vraagt is de meditatie de kers op de taart. Zie het als het doel of de beloning waarvoor je practiced. Ook al mediteer je kort, sla dit belangrijkste deel van je practice dus nooit over!

Stel jezelf dus open om te leren en Yoga kan je ontzettend veel moois brengen.

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.